onsdag 11 januari 2012

Frukostbullar med havregryn ..


Jag har bakat ... Jättegoda Frukostbullar.

Ett gott råd!
Se till att alltid ha Torrjäst hemma, då har du
alltid jäst till hands när du blir baksugen.
Det finns torrjäst i butikerna där inte jäsning alls behövs.
Snabbt och bra.
Jättegott !!
Frallor med havregrynsgröt

Ca 20 st
Ugn: 250º

Det här behöver du:


5 dl havregrynsgröt (2 dl havregryn och 2½ dl vatten)
100 g smör
2 dl vatten eller mjölk
1 tsk salt
2 msk socker
1 pkt torrjäst
ca 10 dl mjöl

Ev. Krossad linfrö

Så här gör du:

Om gröten är varm lägger du i smöret tills det smält
Annars smälter du smöret och rör i.

Blanda i vatten (mjölk), socker och salt/linfrö.

Blanda torrjästen i lite av mjölet.

Tillsätt lite mjöl i taget och rör kraftigt.

Tänk på att degen ska vara ganska lös.

Jäs degen i tre kvart - 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader.

Strö ut lite mjöl på bakbordet. Kavla ut degen något och
ta ut rundlar med ett glas av lämplig storlek.

Du kan oxså klicka ut degen med en träslev
direkt på bakplåtsklädd plåt.

Jäs under bakduk i ca. 30 min.

Pensla med uppvispat ägg.

In i ugnen i 10-12 min tills
fram och undersidan fått en gyllenbrun färg.

4 kommentarer:

Synnøve. sa...

Såg goda ut måste jag säga.
Jag använder alltid torrjäst faktiskt. Enkelt och man kan köpa hem och ha ett litet lager.
Kram igen.

Sarre sa...

Ska provas! Ser goda ut..

Elisabeth sa...

Nybakade grötbullar ....MUMS! Har precis fått ut dem ur ugnen och provsmakat. Möjligen skulle man kunna ha i en gnutta brödkryddor och sirap istället för socker. Men det är väl en smaksak..

Pialotta sa...

Just det ... sirap istället för socker tar jag oftast, men brödkryddor gillas inte här ..