torsdag 13 december 2012

Citron/pepparkaks/vanilj Kakor ...





CITRON/pepparkaks/vanilj kakor.


Spröda kakor med citronsmak/pepparkaka  passar både stora och små.
Degen är superlätt att kavla ut.

Det här behöver du: (60 st)

4 dl vetemjöl
½ dl strösocker
Rivet skal av ½ citron
2 Krossade pepparkakor
1 tsk vanilj
200 g smör eller margarin
1 äggula

Pensling:
1 uppvispad äggvita

Garnering:
Pärlsocker

Tillbehör:
1 runt kakmått, ca 4-5 cm i diameter, eller t.ex ett glas.
(Jag tog ett passande glas)


Steg 1 Blanda mjöl, socker och citronskal. Tillsätt matfett, skuret i mindre bitar.

Steg 2 Blanda ner äggulan i mjölblandningen. Arbeta snabbt ihop allt till en deg. Låt degen vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 175°.

Steg 3 Kavla ut degen på ett mjölat bakbord tills den är ca ½ cm tjock.

Steg 4 Ta med mått eller glas ut 60 runda kakor.
(Kan du göra om du vill) Gör med ett litet mått ett litet hål mitt i kakorna.

Steg 5 Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt. Pensla kakorna med uppvispad äggvita. Strö över pärlsocker.

Steg 6 Grädda kakorna mitt i ugnen ca 7 min.

Låt kakorna svalna något på plåten innan de lossas och får kallna.

Inga kommentarer: