söndag 17 maj 2015

Polarkakor med Morot & Rabarber ...


Hembakta polarkakor med Morot/Rabarber ...

14–16 st

50 g jäst
5 dl mjölk, fingervarm
75 g smör, rumsvarmt
¾ dl ljus sirap
1 ½ tsk salt
Chiafrö och Linfrön (krossade) efter behov
6 dl rågsikt
4–6 dl vetemjöl
1 medelstor morot (riven)
1 liten rabarber (dela i småbitar)

GÖR SÅ HÄR:

1. Smula ner jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
Tillsätt smör, sirap, salt, rågsikt och vetemjöl lite i taget.
Tillsätt den grovt rivna moroten och den delade rabarbern.
Häll i Chiafrön och krossade Linfrön ...

Knåda ihop allt till en smidig deg.
Låt degen jäsa under bakduk i 50–60 min.

2. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord, ca 1 cm tjock.
 Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga tätt med en gaffel.

3. Stansa ut rundlar, ca 13–14 cm i diameter.

4. Lägg rundlarna på en plåt med bakplåtspapper.
 Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 6–9 min.
Låt dem svalna på ett galler under bakduk.



Supergoda ... kan jag garantera ..
Passupp alltid med mjölet i bakning av bröd.
Lite i taget ... 
Låt aldrig degen bli för kompakt, då blir det torrt och tråkigt bröd.




3 kommentarer:

anemonen sa...

Gott då bakar jag dessa

Gisan sa...

Det här lät gott och då är jag inte ens så mycket för smörgåsar. Men jag bakar gärna brödet :-) Hittade hit via Instagram. Jag kommer återkomma...

Pialotta sa...

Så roligt att du Gisan hittade hit och skrev en kommentar också :)