tisdag 5 februari 2013

Pialottas goa matbröd :)



Lottas goda Matbröd.

1-2 bröd
Ugnsform om ca 1½ liter

Ugn: 250 g

50 g jäst
5 dl vatten (37 grader Fingervarmt)
1 dl olivolja
1½ tsk salt
6 dl Durumvetemjöl
5 dl Vetemjöl Special
1 dl hackade hasselnötter
1½ dl hackade aprikoser (torkade)
½ dl  sirap

Solroskärnor & Linfrö


Gör så här:

Blanda jäst, vatten, olja, salt, nötter, sirap
i en bunke (assistent).
Arbeta in durumvetemjöl och lite i taget av vetemjöl special.
Degen ska vara ganska kladdig.
(Jag tar hellre mindre mjöl)

Låt degen jäsa i 45 min minuter under en bakduk.

Under tiden .. smöra en bakform.
Fördela solrosfrön & linfrön i botten och på sidorna.

Knåda degen med lite mjöl,
bara så den släpper från bakbordet någorlunda.
(den ska vara ganska lös)
Fördela degen i formen.
Låt jäsa övertäckt i 30 min.
Pensla ev med lite uppvispat ägg.
In i ugnen i ca 35 min.

Obs!
Jag gjorde bara 1 bröd, blev riktigt högt o fint,
men gör 2 om du vill ha mindre bröd.

1 kommentar:

Katarina sa...

Så gott med hasselnötter och aprikoser i brödet!